Corporate Identityuitgeefconcepten en de kracht van goede ideeën. Wat mij betreft de meest boeiende onderdelen van mijn vak.

Toen ik eind jaren tachtig ging studeren was Communicatiewetenschap nog maar een doctoraalstudie. In twee decennia hierna is deze wetenschap en dan vooral het uitgeefvak, getransformeerd van massacommunicatie naar personalisatie en digitale interactie. Nu is communicatiewetenschap een amper bij te houden en veranderende tak van sport. Maar wat blijft en wat mij nog steeds boeit is de combinatie van letterlijke, figuurlijke en technologische ‘foefjes’ die dit vak zo leuk maakt. Een zinnenprikkelende branche, die ons gelukkig geen windeieren heeft gelegd. En toch, anno 2011 is het voor de ondernemer in mij, pas op de plaats nemen en zorgen dat je continu tijd vrijmaakt voor herbezinning en professionalisering. Maakten we in de collegezalen nog kennis met McLuhan en zijn Global Village. Inmiddels weten we, dat we feitelijk nog helemaal niets weten…er gaat nog zoveel op ons afkomen.

Tablet Publishing bijvoorbeeld. De term is al weer passé, maar wat moeten wij er als traditioneel geschoolde uitgevers mee? Laat staan wat de gebruiker er mee kan. Deze onzekerheid, of noem het ontreddering in het medialandschap, omdat de sociale media, tweets en tablets ons om de oren vliegen, die vind ik om te smullen. Het heeft ons van Noblesse Oblige doen besluiten om de uitdaging met beide handen aan te grijpen. Om ons vast te bijten in de materie, zowel in de techniek, visuele vormgeving, als in de adviezen van strategische marketingplannen. McLuhan had en houdt gelijk: ‘Om de huidige wereld te begrijpen dient men de media te begrijpen.’

Idee versus geld. Dat op een dag iemand op een zolderkamertje het concept bedenkt dat – krap een paar jaar later – miljoenen oplevert is uitzinnig interessant. Niet om het geld, maar om de idee…(hoewel je uiteraard heel wat meer goeie ideeën met geld kunt realiseren). En dat is precies de essentie: zit er een goed idee achter de inzet van sociale en / of nieuwe media, dan volgt het verdienmodel vanzelf. Als professional in deze beroepsgroep houd ik graag het roer in handen en stuur ik op resultaat. Tegelijkertijd eis ik steeds weer voldoende ruimte voor de ontwikkeling van ideeën. Een strategisch marketingplan, een advies voor Corporate Identity, een uitgeefconcept, het zijn lege hulzen als er geen sterk idee of integere gedachte achter schuilt.

Veranderen door te Verbeteren. Aan het einde van de streep gaat het ons allemaal om voldoening en succes. Volgens mij is de kans hierop is het grootst als we samen met opdrachtgevers iets kunnen veranderen, iets kunnen verbeteren, waarbij goede ideeën en uitgeefconcepten, zowel visueel als digitaal en in tekst, tot uiting komen. Zo is de wereld verbeteren ineens leuk geworden.

Artikelen van Michelle:
[latestbyauthor author=”michelle” show=”25″ excerpt=”true”]